A znáte „také sommeliera“

Minule jsme se podívali na to, jak takový ideální sommelier vypadá. Ale zdalipak jste někdy slyšeli o „také sommelierovi“? 

 

Jeho vizitka může vypadat nějak takto:

 

Otevřete si dveře do restaurace a přes prázdná místa vidíte znuděný obličej, jež svou otrávenost zdůrazňuje ostentativním žvýkáním, které odpustíme ušlechtilému skotu, nikoliv však sommelierovi. U vchodu nás „zaujme“ prázdná klimatizovaná skříň, která má několikacentimetrovou námrazu a v níž jsou uvězněny poslední zbytky vín. Neklamné znamení sofistikované péče o vína.

 

Výkonem hodným k přijímacím zkouškám na studium pantomimické scénografie nám „také sommelier“ naznačí, že si máme sednout k nejhoršímu stolu v restauraci, aby se na nás nemusel koukat z baru, kde právě běží fotbalový zápas.

Při bližším ohledání vzhledu „také sommeliera“ zjistíme, že péče o zevnějšek a ruce není jeho příliš silnou stránkou. Zlaté prsteny s černým kamenem a několik sad zlatých řetězů na zápěstí nás retrospektivně vrátí do osmdesátých let, kdy se bez podobných propriet neobešel žádný „pingl“, „drožkář“ či „vekslák“. Garderoba může prozradit personální stravu i několik dní nazpět a můžeme se přesvědčit, že kombinace bílých ponožek, černých kalhot a černých bot, není výsadou pouze Michaela Jacksona. Samostatnou kapitolou jsou pak různé druhy otevřené obuvi či sandálů.

 

Ze zamaštěného nápojového listu na nás hledí několik perel lidové slovesnosti a tvořivosti, například Svatovavřinecké – známkové víno, bílé a červené dle denní nabídky, čepované víno, Champagne – Rossijskoje Igristoje, jež jsou nakonec korunovány opravdovým překladatelským oříškem – Champagne = v anglickém jazyce Champignon.

 

Když projevíme zájem o hlubší informace, jaká je denní nabídka červeného a bílého vína, většinou zjistíme, že slovní zásoba „také sommeliera“ není příliš bohatá, protože četba nebyla jeho silnou stránkou. Zřejmě proto, že předplatné na porno skončilo minulý týden... Když už se nám podaří, pod hrozbou fyzického násilí, vypáčit nějaké informace z člověka stojícího u našeho stolu, většinou se dozvíte bombastické sdělení, že se jedná o bílé a červené v lahvi (rozumějte lepší kvalita). Pokud bude mít „také sommelier“ dobrou náladu, ohromí vás informací, že se jedná o „sedmičku“ (rozumějte objem lahve 0,75 litru, a tudíž ještě lepší kvalitu). Odrůdové složení, ročník nebo snad oblast či podoblast raději neočekávejte. Mohlo by se vám stát, že na otázku odkud víno je, vám „také sommelier“ odpoví: „no ze zelené přepravky“…

Nesmí vás ani překvapit, když vám na dotaz „jaké máte Champagne?“ odpoví „bohemku“, v případě sofistikovanější odpovědi bude Prosseco. Nenechte se zaskočit ani výrazy flaška či špunt. Jak správně říká Vít Hepnar: „Flaška je vod piva a špunt vod vany“.

Neočekávejte ani rady typu snoubení pokrmů a nápojů, či svižný a správný servis. „Také sommelier“ se podobnými věcmi nezabývá, „bo neni čas“ – hraje Sparta s Banikem a je třeba za barem fandit. Pokud se vám zdá, že projev „také sommeliera“ je poněkud vláčný a ani dech není příliš libý, zřejmě se jedná o člověka, který propadl své práci, nikoliv však v podobě vášnivého studia, ale pouze vášnivého degustování, a to bez odlévání. Zlomen nejen žalem pak stojí na rohu rušné ulice, kde ho potká a pozná mnoho stálých hostů restaurace a kde si hlasitě ulevuje, a tím vytváří dokonalé PR nejen své restauraci, ale i sám sobě… Zkrátka dokonalá vizitka „také sommeliera“.

 

Další články

Kontaktujte mě

Ivo Dvořák

+420 602 373 048

Co nového se děje ve světě vína?
Sledujte!